En cyklist som kommer in i hotellobbyn, de precis kommit tillbaka från en resa. I baren, häller hon sig ett glas mousserande vin, som är tillgänglig för gästerna gratis. På en soffa hon slår sig ner, sveper genom grått hår och ser ut. I bakgrunden spelar lobbyn subtila musiken. Paret från Österrike har gjort sig bekvämt på hotell poolen är himlen mulen, så att de behåller sina lätta kläder på. Hon börjar att läsa i sin tidning, han glider på en solstol ner och somnar. Bara ljudet av havet följde med sin sömn.
"Vi har även inga barnbarn", säger österrikarna. "Det gör mig ledsen att se andra morföräldrar med sina barnbarn", lägger till Senior, de också ha sin ålder inte mer tålamod med yngre barn. Hon och hennes man har beslutat om Hotel Vanity Golf i Port d'Alcudia, att njuta av sin semester i fred. Eftersom hotellet är endast tillgänglig för vuxna. Som "vuxna endast" ("endast vuxna") begreppet resebyråer och hotell är bjudet. Letar du efter en avkopplande semester på Mallorcas norra kust är också ett par från Rhenlandet. "Jag fann anläggningarna på hotellet övertygad", säger kvinnan i femtioårsåldern. Att hotellet erbjuder fortfarande "bara vuxna", hade hon äntligen övertygad om att det att boka en vistelse.
Mer än 100 hotell, som endast kan användas av vuxna gäster, finns nu på Mallorca. Enligt en studie av Internetportalen Kontrollera 24 ger ön jämfört med andra destinationer de billigaste priserna på "vuxna bara" hotell.
Två vuxna-hotell på ön hör till Vanity Hotels Group. Varumärket står för vuxna offer, förklarar Heike Genschow marknadsföring expert i bolaget. "Konceptet är faktiskt sitt ursprung i Karibien, där det har haft en stor inverkan", säger hon. På ön, är hotell nu så ofta representerade utan barn ", eftersom de Mallorca hotellägare har alltid varit en föregångare."
"Som en del av moderniseringen av sina anläggningar, har många hotellägare fokuserat på specialisering," står det på den del av Mallorca Hotel Association till de vuxna-Hotels uteslutna. Syftet är att ta itu med vissa turistgrupper för att kunna konkurrera på marknaden. "Konceptet för alla som inte arbetar längre", säger Heike Genschow.
Hon är medveten om att det finns också kritik av hotellet begreppet exklusivt för vuxna. "Men kunderna vill ha det." I gästundersökningar skär "endast vuxna" välbeställda. "Det är helt legitimt att yrkesverksamma vill tillbringa sin semester i fred." Den erbjuder konceptet: avkoppling.
Gäster på Vanity Hotell är främst från tysktalande och nordiska länderna: "De har liknande fordringar", säger marknadsföring expert. 65 procent är mellan 35 och 55 år gammal. Vanity varumärke fokuserar på exklusiva bekvämligheter i ett utmärkt läge för deras hotell. Animation existerar inte, denna utflykt erbjuds. Det kommer att sätta stor vikt på den gastronomiska utbudet och bra service. "Klientelet letar efter en speciell upplevelse", som du får i rum med takterrass och jacuzzi.
"Turisterna i dag vill gå i livet och nuvarande känslor hans bok boende" betonar Genschow. Det kommer också händer att unga föräldrar väljer en semester i "endast vuxna" hotell, eftersom de vill koppla av utan sina barn. Målgruppen är inte bunden av semester i sommarlovet, kommer hotell endast för vuxna också bokat i lågsäsong. Ändå innehåller fyra-stjärniga fastighet i november och december: "Men inte för att vi vill", kritiserar marknadsföring expert, men eftersom det inte fanns tillräckligt med luft kapacitet. "Trots detta hotellet fyller upp under vintern inte ensam."